Keukengerei is favoriet
onder invloed van de populaire kookprogramma's. Hebbedingetjes zijn uit de
mode, relatiegeschenken moeten tegenwoordig functioneel zijn.
´De keuze is
doordachter dan vroeger. Nutteloze spulletjes verdwijnen uit de handel. Ze
passen niet meer in een tijd van maatschappelijk verantwoord ondernemen´,
constateert voorzitter Joop van Veelen van brancheclub Platform Promotional
Products op. En geef ook geen dingen met een stekker weg, luidt zijn
advies, hoe bruikbaar dat broodrooster ook mag zijn. ´Want de consument heeft
vaak al drie broodroosters op zolder staan. Ziet hij een mooi exemplaar in de
winkel, dan koopt hij deze zelf wel´
Geschenken met een gedachte
Ondernemers denken meer
na over een weggeefartikel dat past bij het bedrijf. ´Je komt geen groenteboer
meer tegen die aanstekers weggeeft,´ zegt Van Veelen. Wil de groenteman zijn
klanten verrassen, dan geeft hij een bolletje van kunststof mee om een appel in
op te bergen. Makkelijk voor onderweg. Daar heeft de consument iets aan.
Keuken benodigdheden
vervangen de gadgets
Gekke gadgets slaan niet
meer aan, bevestigt Serge Mertens van PF Concept. Ze zijn verdrongen door
muziekspeakers en benodigdheden voor in de keuken. Messensets doen het
fantastisch goed´, ervaart Mertens. De groeiende interesse voor keukengerei
wordt aangewakkerd door de vele kookprogramma´s op tv. Ook waterkaraf,
wijnkoeler en schalen zijn gewilde artikelen.
Door een bewustere keuze
van presentjes kan de markt verder groeien, denkt Van Veelen. Want als de
producten beter renderen, groeit de kans op vervolgbestellingen. Over het
rendement bestaat volgens de voorzitter geen twijfel. ´Relatiegeschenken zijn
voor bedrijven een relatief kleine uitgavenpost, maar de impact is groot.
Geloof me: daar zijn onafhankelijke onderzoeken naar gedaan. We zijn niet de
slager die zijn eigen vlees keurt.´
Waar relatiegeschenken aan moeten voldoen
Geschenken moeten nut hebben én snel
geleverd worden. Sneller dan in het verleden. Dat komt omdat ondernemers vaker
op het laatste moment beslissen over een uitdeelactie. ´Ze willen zeker weten
dat ze voldoende budget hebben´, weet Mertens. Om die reden kiest PF Concept
ervoor een grote voorraad aan te houden. In pakhuizen liggen 10.000
verschillende artikelen gereed met een waarde van €50 mln, bedoeld voor de
Europese markt.
De verkorte levertijden dwingen de
groothandels dichter bij huis te bestellen. Favorite Gifts koopt daarom vaker
in bij fabrikanten in Europa. Dat is duurder dan bestellen in het Verre Oosten.
Die meerkosten worden weggestreept tegen de lagere voorraden bij inkoop in
Europa. Maar de rol van lagelonenlanden in het Verre Oosten is zeker niet
uitgespeeld. Van Helden: ´Wij blijven verreweg de meeste artikelen betrekken
uit China.´
En de kerstpakketten? De vraag ernaar
blijft nog achter. Branchevoorzitter geeft hiervoor als verklaring dat veel
bedrijven sinds de crisis met minder mensen draaien. En er wordt stevig
bezuinigd in een sector als de gezondheidszorg waar het goed gebruik was om
medewerkers met de kerst te verwennen.
Financiën
Groothandels in
relatiegeschenken zijn opvallend conservatief gefinancierd. Favorite Gifts
heeft geen langlopende leningen op de balans staan, concurrent Plato (bekend
van Igo-Post) is grotendeels met eigen vermogen gefinancierd.
'Wij willen zonder
bemoeienis van bank kunnen besluiten over uitbreiding van het assortiment of
opening van een nieuwe vestiging', zegt directeur Arno van Helden van Favorite
Gifts. Zijn bedrijf maakt alleen gebruik van een rekeningcourantkrediet. Favorite
Gifts is een goed winstgevende onderneming. Het bedrijf boekte in 2012 een
nettowinstmarge van 10% op een omzet van €60 mln. Plato behaalde een
nettoresultaat van €3,7 mln en een omzet van €50 mln, blijkt uit de
gedeponeerde jaarrekeningen. De bedrijven zagen de omzet de afgelopen jaren
dalen, maar brachten tegelijk de kosten flink omlaag. Zo is het
personeelsbestand bij Favorite Gifts gedaald van 300 naar 230 man en zijn de
vier ontwerpstudio's gecentraliseerd. Het bedrijf bespaart ook geld door de
artikelen zelf te bedrukken en niet meer uit te besteden.
Bron: Het Financieele Dagblad
Bron: Het Financieele Dagblad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten