donderdag 26 februari 2015

Open Dagen HBO & WO: hoe zorgt u voor een blijvende ervaring bij uw gasten?

Een nieuwe lichting schoolverlaters (en hun ouders!) maakt zich op voor de volgende stap: gaan studeren aan een HBO-instelling of de universiteit. Best een spannende stap voor hen. HBO- en WO-instellingen doen er op hun beurt alles aan om een zo goed mogelijke eerste indruk  te maken op hun gasten tijdens de open dagen. Met welke vijf tips maken zij een positieve, blijvende indruk?  

1. Deel uw enthousiasme!
Een succesvolle open dag op uw HBO-instelling of universiteit begint met een enthousiast team van docenten, staf, studenten en alumni. Zorg ervoor dat uw team daarop is geselecteerd en eventueel getraind. Dat enthousiasme kan over diverse aspecten gaan: het eigen vakgebied van de docent, een bijzonder onderzoek waar de hoogleraar samen met enkele promovendi aan werkt, of de alumnus die met een blij gevoel terugkijkt op zijn studententijd. En de bijdrage die bijvoorbeeld uw HEAO, andere HBO-instelling of universiteit heeft geleverd aan een goede start van zijn loopbaan.

2. Wees toegankelijk
Leg de rode loper uit voor uw toekomstige studenten en hun familie en vrienden. Zowel tijdens de dag zelf als daarvoor en erna, offline maar ook via internet en sociale media. Dit lijkt een open deur. Toegankelijkheid is echter lang niet overal vanzelfsprekend. Zorg ervoor dat informatie per vakgebied, opleiding goed te vinden is. Maak voldoende duidelijk welke docenten en alumni aanwezig zullen zijn. En houdt u ook rekening met voldoende (en duidelijk te vinden) parkeerfaciliteiten, oplaadpunten voor elektrische auto’s en duidelijke instructies voor reizigers die met het openbaar vervoer komen. Laagdrempeligheid zit ‘m ook in het nadenken over voorzieningen voor bijvoorbeeld opa’s en oma’s die meekomen en minder goed ter been zijn.

3. Maak de open dag persoonlijk
De overstap van voortgezet onderwijs naar HBO of Universiteit voelt voor sommigen misschien een beetje als de stap van lagere school naar brugklas. Dat grote ‘instituut’ is een black box voor velen, en lijkt op het eerste gezicht misschien onpersoonlijk. Maak uw instelling daarom zo persoonlijk mogelijk. Schets vooraf bijvoorbeeld welke docenten en alumni aanwezig zullen zijn. Deel hun verhalen op uw website en sociale media. En zorgt u voor een persoonlijke noot tijdens de introductie van uw decaan, docenten en studenten. 

4. Denk als een ondernemer
Docenten en staf van de beste HBO- en WO-instellingen denken van ‘buiten naar binnen’. Ze halen bijvoorbeeld gastdocenten naar hun college of practicum. En staan voortdurend open voor nieuwe impulsen om de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs naar een nog hoger plan te brengen. In de aanloop naar uw open dagen is het daarom ook goed om als een ondernemer te kijken naar die kans. Wat is de kern van ons verhaal, wat zijn onze top unique selling points? En hoe kunnen wij het verschil maken op de open dag om de juiste studenten te werven voor onze HBO-instelling of universiteit?  

5. Denk vanuit álle bezoekers
De open dagen zijn natuurlijk primair bedoeld voor de studenten van morgen. De enthousiaste, gedreven jongens en meiden die in augustus of september dit jaar hun start in het HBO of WO op uw instelling maken. Vergeet daarnaast niet ook na te denken over vragen en behoeften van ouders, broers, zussen en andere familieleden en vrienden die meekomen. Voor diegenen die niet een proefcollege willen meemaken of rond willen lopen over de campus kunt u misschien denken aan een fijne loungeruimte met goede muziek of een film. Maak uw open dag een topdag voor álle bezoekers.

Wilt u uw potentiële studenten en hun familie en vrienden een blijvende herinnering meegeven aan uw open dag? Besteed de selectie van uw relatiegeschenken voor uw open dagen uit aan de adviseurs van Van Helden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen